Ontbijt, Mara Grimm, Carrera culinair

Ontbijten wordt steeds populairder, dat bewijst Mara Grimm met haar nieuwe boek Ontbijt, recepten en verhalen voor in de ochtend. Mara is culinair journaliste en ze schrijft voor verschillende tijdschriften over eten. In de inleiding van haar boek beschrijft Mara dat ze na een jaar onderzoek nog steeds niet weet of het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Wat ze wel zeker weet is dat het zonder twijfel de vrolijkste maaltijd van de dag is!

Meerdere ontbijtjes per dag

Het ontbijt is volgens Mara het stiefkindje van de culinaire journalistiek. Er zijn zoveel kookboeken verkrijgbaar, maar er zijn er zeer weinig met alleen maar ontbijtrecepten. Dit boek brengt daar verandering in. Speciaal voor Ontbijt heeft Mara het afgelopen jaar meerdere malen per dag ontbeten, om zo de lekkerste en mooiste ontbijtrecepten te verzamelen. Dat zou voor mij geen straf zijn, meerdere ontbijtjes op een dag, dat klinkt toch heerlijk?!

De geschiedenis van het ontbijt

In het eerste hoofdstuk wordt in het kort de geschiedenis van het ontbijt beschreven. Van de middeleeuwen waar ontbijten eigenlijk alleen voor de zieken was, tot de all-day-breakfast-cultuur van tegenwoordig. Het ontbijt is eigenlijk niet meer weg te denken uit ons hedendaagse leven. In het hoofdstuk staat leuke achtergrondinformatie over het voor ons zo gewone ontbijt. Wist je dat er in Engeland rond 1750 speciale ontbijtkamers werden gebouwd, de zogenaamde breakfast parlours. En ken je het begrip brinner al? Breakfast for diner, oftewel: een ontbijtgerecht dat ’s avond wordt gegeten.

review-ontbijt-4

Ontbijtrecepten

De recepten in het boek zijn verdeeld over de belangrijkste ontbijtcategorieën. Denk daarbij onder andere aan Eieren, Pap & Ontbijtgranen, Brood & Sandwiches, maar ook Vlees & Vis, Groenten & Bonen en Rijst, Soep & Noodles. In ieder hoofdstuk staan verschillende recepten met een uitgebreide inleiding en beschrijving erbij. Het is leuk om te lezen hoe Mara vol enthousiasme vertelt over de verschillende ontbijtgerechten. Zo lees je bijvoorbeeld drie verschillende manieren om een perfect zachtgekookt ei te maken. En ook voor het spiegelei lees je drie verschillende bereidingswijzen, waaronder de versie van topchef Robert Kranenborg.

Door de beschrijving van de perfecte omelet kreeg ik er gelijk heel veel zin in. Ik ben de keuken in gedoken en bakte de omelet op de manier van meneer Himmelreich. Aangezien de avond al viel, werd dit dus mijn eerste (bewuste, want hiervoor had ik nog nooit van de term gehoord) Brinner.

review-ontbijt-3

Bekend en minder bekend

Natuurlijk mogen ook de recepten voor pindakaas en hagelslag niet ontbreken. Maar dan wel hagelslag van Hidde de Brabander en pindakaas van Jonnie Boer. In die laatste gaat trouwens citroengras en Spaanse peper, die ga ik zeker uitproberen binnenkort. Het klinkt heerlijk! Behalve de traditionele en bekendere ontbijtrecepten staan er ook verrassende suggesties in het boek. Wat dacht je van cereal milk. Melk die smaakt als het laatste beetje melk dat overblijft nadat je cornflakes gegeten hebt. Het recept ervan is afkomstig van de Momofuku Milk Bar uit New York.

review-ontbijt-2

Heerlijk leesboek met recepten

Ontbijt is een heerlijk boek om te lezen met heel veel achtergronden, verhalen, recepten en leuke tips. Mara’s manier van schrijven maakt het boek erg fijn om te lezen. Ze schrijft eerlijk en leuk. Bij het lezen van de vergelijking van één van de bekendste ontbijtrecepten schoot ik in ieder geval in de lach: Eigenlijk wilde ik mijn verhaal over de Egg McMuffin tot drie woorden beperken: niet te vreten. Maar daarmee zou ik deze uitvinding van McDonalds tekortdoen. Sinds de introductie is de Egg McMuffin uitgegroeid tot een wereldwijd ontbijticoon. En iconen verdienen aandacht – zelfs als ze doen denken aan een mix van nat karton en opgedroogd kattenkots. Gelukkig is dit slechts de inleiding, wat volgt is een recept voor een lekkere variant van dit ‘ontbijticoon’.

Nieuwsgierig geworden naar Ontbijt? Kijk hier voor meer informatie!

Geef jouw beoordeling!